”Olemme todella tyytyväisiä, että pääsimme mukaan Projektiässiin. Tiimi teki valtavasti töitä ja saimme paljon hyödyllistä tietoa verkkokauppamme kehittämisen tueksi. Projektityö oli hyvin suunniteltu ja aikataulutettu ja opiskelijat työskentelivät itsenäisesti.”
Mari Pirilä, yrittäjä, Smallstore Oy
Asiakas:
Smallstore on pienyritys, joka tuo maahan ja jälleenmyy Keski- ja Etelä-Euroopassa valmistettuja erikoiselintarvikkeita. Tuotevalikoimaan kuuluu mm. suoraan tuottajilta toimitettua käsintehtyä pastaa, risottoa, öljyjä ja mausteita. Smallstorella on toistakymmentä jälleenmyyjää ja oma verkkokauppa.
Projekti:
Smallstore kaipasi tukea verkkokauppansa kehittämiseen ja erityisesti sen markkinointiin toivottiin lisäpotkua. Smallstoren tavoitteena oli pystyä hyödyntämään paremmin verkkokaupan analytiikkaa ymmärtääkseen keitä asiakkaat ovat ja mitä kautta he löytävät kaupan, jotta markkinointia saataisiin kohdennettua mahdollisimman tehokkaasti. Lisäksi haluttiin varmistaa että verkkokauppa on asiakkaille miellyttävä ja mielekäs tapa ostaa tuotteita, jotta kaupan löytäneet asiakkaan päätyisivät myös tekemään tilauksen.
Tiimi:
Smallstorelle valikoitui viiden hengen tiimi, joka koostui sekä suomalaisista että kansainvälisistä opiskelijoista: Laura Hongisto, Hannele Keuru, Linh Nguyen, Mirva Roininen ja Amir AminiNaji. Projektin työkieli oli englanti. Tiimiläisissä oli opiskelijoita Turun yliopistosta ja Åbo Akademista ja pääaineinaan heillä oli markkinointia, mediatutkimusta, tietotekniikkaa ja innovaatioiden hallintaa.
Tulokset:
Projektitiimi kartoitti verkkokaupan asiakkaiden käyttäytymistä ja mielipiteitä ja koosti selvityksen pohjalta ohjeistuksen käytettävyyden ja näkyvyyden parantamiseksi. Selvityksessä kartoitettiin käyttäjäkokemuksen lisäksi asiakkaiden ostohalukkuutta sekä kerättiin tietoa siitä, mitä kautta sivustoon oli tutustuttu. Ohjeistuksessa käytiin läpi muun muassa hakukoneoptimointia ja markkinointia sosiaalisessa mediassa.