”Sain projektista konkreettista apua yritykseni some-viestinnän kehittämiseen. Lisäksi aloin prosessin ansiosta nähdä sisäisen viestintämme merkityksen uudella tavalla. Opiskelijat ovat olleet joustavia ja yhteistyö on sujunut hyvin, vaikka työskentelen Espanjasta käsin ja palaverit on hoidettu skypen välityksellä. On myös mukavaa voida tarjota opiskelijoille aito kosketus ja näkymä pienyrittäjän arkeen.”
Mini Johansson, yrittäjä, Minikai Oy
Asiakas:
Minikai Oy on ravintolatoimintaa ja tekstiilien maahantuontia harjoittava perheyritys. Yrityksellä on verkkokauppa sekä ravintoloita ja vaatekauppoja kolmella eri paikkakunnalla.
Projekti:
Minikai halusi kehittää erityisesti vaatemyymälöidensä identiteettiä ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa sekä luoda uusia tapoja ylläpitää asiakassuhteita. Tämän saavuttamiseksi yritys tarvitsi selkeät toimintatavat ja pelisäännöt, joiden avulla sosiaalisessa mediassa toimiminen tuodaan osaksi myyjien työtä. Keskeistä oli myös myyjien sitouttaminen ja työkalujen tarjoaminen toiminnan tueksi.
Tiimi:
Minikain toimeksiantoa ryhtyi toteuttamaan viisi Turun yliopiston opiskelijaa. Opiskelutaustoista löytyi mm. yritysviestintää, henkilöstöasioita, mediatutkimusta, markkinointia ja sosiologiaa. Lisäksi käytännön kokemus asiakaspalvelutehtävistä ja vankka sosiaalisen median tuntemus vahvistivat tiimin osaamiskokonaisuutta juuri tähän toimeksiantoon.
Tulokset:
Tiimi löysi oleelliset ongelmakohdat ja tuotti niihin sopivan suunnitelman. Projektin myötä Minikai otti käyttöönsä uudet sisäisen viestinnän työkalut ja henkilöstö sai työnsä tueksi konkreettisen sosiaalisen median ohjeistuksen. Ohjeistus sisältää niin teknisiä neuvoja kuin ehdotuksia erilaisista kampanjoista ja päivitystyypeistä. Sosiaalisen median ohjeistus tehtiin ensisijaisesti Minikain vaatemyymälöitä varten, mutta projektin jälkeen sitä on hyödynnetty myös yrityksen muussa liiketoiminnassa.